Тревата, избеляла и суха, с изцедена докрай зеленина, като
престарял човек молеше някоя светкавица да
падне в полето и да я отърве от мъките в това барутно безвремие.
Сива птица в жегата зееше с отворена човка от един клон,
сякаш се опитваше да вразуми предалите се стръкове от самопагубното настроение.
Но звук не излизаше – сякаш беше снимана на ням филм.
В далечината полето се беше разиграно като живачен океан
– маранята създаваше сух трепет, като на друга планета. Акациите, ръсеха сухи листа, сякаш бе средата
на есен – ампутираха излишното в клоните си, за да спестят вода от изпарение.
Въздухът горчеше и пареше. Имаше вкус на прах, макар прах
да нямаше, защото всички ветрове бяха умрели някъде в тези непоносими
температури. В една пресъхнала отдавна
локва се виждаше как последният полъх се е опитвал да накваси посоката си – по
извитите като домашна юфка глинени плочки бяха останали фини следи от
последното раздвижване на водата.
Вода нямаше. В никаква форма. Увиснала под долната страна на едно листо,
богомолка чакаше вцепенено някой като нея да се мерне наоколо, за да заграби
телесните му течности.
От време на време в този горещ кадър някоя птица прелиташе
набързо пространството – като войник в периметъра на снайперисти. Всяко
подвижно създание би се държало така – прекосяването на това поле приличаше на
прекосяване на разстлано жаравище за нестинарски надигравания.
Дори мухите бяха изчезнали – нито едно жужащо не смееше
да се покаже в светлината на тази фурна. Сега умрелите в тревите се мумифицираха необезпокоявани, защото дори
месарките танцуваха смъртните си танци в прохладата на дребните храсти.
На клона на една дива круша кълвачът с човка беше
отбелязал нещо – три дупки с бяла трицава вътрешност. Като бележка
колко месеца би продължило това.
Лалугерите и земеровките
спяха в хладните си подземни бърлоги, за разлика от надземните
обитатели, които бяха доволни и от
сянката на едно едничко листо.
На цялата тази картина, с хищно слънце и прегрята земя -
като в последни кадри преди самозапалване – й липсваше само звук, за да бъде
съвършено лятно произведение. И Творецът го беше предвидил. След като всички отдавна бяха забравили за странните
ми и абсурдни стъпки, с които бях
обезпокоил това припаднало в горещината място, една цикада се престраши. Пусна тънко
вибрато, което сякаш беше калибрирано по честота с трептенето на напечената
пустош. Като първа цигулка, канеща хиляди други да я последват в маранята.
Секцията на отчаянието – от няколко скакалеца, спасили се в спасени някъде от
слънцето зелени листа, добави църкане, което би било романтично в една
прохладна вечер. Но сега, в тоя пек звучеше като пищенето на пърлещи се в горещината души.
После цикадите, тези крилати кърлежи, които пият от
соковете на дърветата и които никога не изпитват жажда, набраха самочувствие и
разгърнаха мащабно своята пронизваща времето оратория.
Те ли тържествуваха над отмалялото поле? Или това бяха писъците на дърветата, които, в
своето премаляване, молеха за нещо, което да ги спаси. Все едно дали е пожар,
или дъжд.
И тогава видях мираж. Жена някаква миеща чаша. Тя се
смееше и въртеше стъклото в ръцете си, под чешмата. През пръстите й хвърчаха
струи, които биха напълнили десетки други чаши.
И разбрах, че сме прокълнати.
Няма коментари:
Публикуване на коментар